دور المدرب في رفع مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز

                                 (دراسة ميدانية لنادي الجمباز بدار الشيوخ ولاية الجلفة)

أ.لقوقي أحمد. جامعة العربي التبسي تبسة ( الجزائر

http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20622

ملخص:

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز، والتعرف على دور المدرب في رفع دافع النجاح لدى لاعبي الجمباز، ودوره في خفض دافع تجنب الفشل لدى لاعبي الجمباز، واعتمد الباحث على منهج دراسة الحالة، وتكونت عينة الدراسة من 24 لاعب اختيروا بطريقة قصدية، واعتمدت الدراسة على مقياس دافعية الإنجاز الرياضي من إعداد محمد حسن علاوي ويتكون من 20عبارة مقسمة إلى بعدين (دافع النجاح، دافع تجنب الفشل)، وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، واختبار كاي تربيع، وأظهرت النتائج أنه يوجد مستوى مرتفع لدافعية الانجاز الرياضي لدى لاعبي الجمباز، وأن للمدرب دور في رفع دافع النجاح لدى لاعبي الجمباز، وكذا للمدرب دور في رفع دافع تجنب الفشل لدى لاعبي الجمباز.

الكلمات المفتاحية: دافعية الإنجاز الرياضي،لاعبي الجمباز، المدرب.

Abstract

The present study aimed to identify the level of sport achievement motivation among gymnastics, and to identify the role of the coach in raising motive to achieve success of gymnastics, and its role in reducing the motive to avoid failure of gymnastics. The researcher adopted the case study methodology and the study sample consisted of 24 players who were chosen in a deliberate manner, the study was also based on the scale of sport achievement motivation by Allow consists of 20 items divided into two dimensions (the motive to achieve success, the motive to avoid failure).The results showed that there is a high level of sport achievement motivation among gymnastics, the coach has a role to enhancing the motive to achieve success as well as to enhancing the motive to avoid failure among gymnastics.

Key words: sport achievement motivation; gymnastics; coach.