التمايز الاجتماعي والممارسات الاستهلاكية في الأسرة الجزائرية

دراسة ميدانية على عينة من الأسر بالجنوب الجزائري _ ورقلة

ربيعة تمار( طالب دكتوراه) ، ناصر بودبرة. جامعة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر

http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20623

ملخص :

نسعى من خلال هذه الدراسة إلى فهم الممارسات الثقافية   في الحياة اليومية للأسرة الجزائرية في الجنوب الجزائري ،وذلك من خلال طرح مجموعة من المفاهيم التي تثير الكثير من الإشكاليات والتساؤلات الجديرة بالتأمل والتفكير والدراسة، وينطلق الموضوع من خلال فهم الاستهلاك الثقافي لدى الأسرة الجزائرية وقد تم الانطلاق من فرضيتين أساسيتين هما  أن الأسرة الجزائرية لها استهلاك ثقافي   يظهر من خلال تنوع الممارسات الثقافية ،وأن تنوع الأذواق أنتج تمايزا بين أسرة وأخرى  ،  فالممارسة الاستهلاكية تنتج التمايز الاجتماعي بين الافراد والأسر وبذلك تنتج التمايز الاجتماعي في المجتمع الجزائري. وقد تم الاعتماد على المنهج الكيفي لفهم الممارسة الاستهلاكية في المجتمع الجزائري عامة والمحلي بورقلة خاصة .

وقد توصلت الدراسة إلى  وجود  تنافس بين المجالات الاجتماعية في الاستهلاك  الامر الذي جعل من المجالات الافتراضية تشكل  فضاءا يتفاعل فيه  الافراد خاصة مواقع التواصل الاجتماعية واهم نتيجة توصلنا اليها  الاذواق والممارسات الثقافية صارت تشكل مجالا استهلاكيا متشابها نوعا ما بين كل المجالات الاجتماعية ،يحاول الاقتراب من الثقافة العالمية  الا انه يبتعد نوعا ما عن  الموروث الثقافية والهوية الثقافية

الكلمات المفتاحية : التمايز الاجتماعي ؛ الممارسة الثقافية ؛ الاستهلاك الثقافي ؛ لمجال الاجتماعي؛ الأسرة الجزائرية.

Abstract :

 In this study we seek to understand the cultural practices in the daily life of the Algerian family in the Algerian south by presenting a set of concepts that raise many problems and questions worthy of reflection, reflection and study. The topic begins by understanding the cultural consumption of the Algerian family. Two basic hypotheses are that the Algerian family has a cultural consumption that is manifested through a variety of cultural practices, and that the diversity of tastes has produced a distinction between family and others. Consumer practice produces social differentiation between individuals and families and thus produces differentiation Social development in Algerian society. A qualitative approach has been adopted to understand the consumer practice in Algerian society in general and local Bourgala in particular.

The study found that there is a competition between the social fields in consumption, which made virtual areas a space in which people interact, especially social networking sites and the most important result of our access to cultural tastes and practices have become a consumer area is somewhat similar between all social areas, trying to approach the global culture But it is somewhat different from cultural heritage and cultural identity

Keywords: social differentiation; cultural practice; cultural consumption; social sphere; Algerian familly .