أثر أسلوب التعلم باللعب في رفع مستوى تحصيل مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم الابتدائي

دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثانية من التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة

The effect of the method of learning by playing on raising the level of mathematics achievement among students of the second year of primary education

A field study on a sample of students of the second year of primary education in the city of Ouargla

د. زكور محمد مفيدة

جامعة قاصدي مرباح ورقلة ( الجزائر)

 

 

الملخص:

هدفت الدراسة إلى تقصي أثر أسلوب التعلم باللعب في رفع مستوى تحصيل مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم الابتدائي في ورقلة. تكونت عينة الدراسة من مجموعتين: ضابطة 15 تلميذ وتلميذة درسوا بالطريقة الاعتيادية و15 تلميذ وتلميذة تجريبية درسوا الرياضيات بإستراتيجية التعلم باللعب، تتراوح أعمارهم بين (7 – 9) سنوات، وقد اعتمدت الباحثة على اختبارين تحصيليين (قبلي – بعدي) في مادة الرياضيات وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطي درجات التحصيل في مادة الرياضيات لتلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية بعد تطبيق الألعاب، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطي درجات التحصيل في مادة الرياضيات لتلاميذ المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق الألعاب.

الكلمات المفتاحية:أسلوب التعلم بالألعاب، مادة الرياضيات.

Summary:

The aim of the study was to investigate the effect of the learning method by playing on raising the level of mathematics achievement among the students of the second year of primary education in Ouargla.

The study sample consisted of two groups: regulator15 students studied in the usual way and 15 students experimental students studied mathematics with the strategy of learning by playing, between the ages of (7-9) years, the researcher has adopted two advanced tests(Before - After) in mathematics, the results showed statistically significant differences at a level of significance between the average achievement scores in mathematics for students of the regulatorand experimental groups after the application of the games, there are also statistically significant differences at a level of significance between the average achievement scores in mathematics for the experimental group students before and after the application of the games.

Keywords: learning style with games, mathematics.