الاحتراق النفسي لدى أساتذة الجامعة

Burnout among University Teachers

خديجة ملال1*،   مليكة محرزي2

1 جامعة حسيبة بن بوعلي الشلف  (الجزائر)

2 جامعة محمد بن احمد وهران2 (الجزائر)

 

ملخص :

استهدفت الدراسة موضوع " الاحتراق النفسي لدى أساتذة الجامعة"، حيث تم إجراء الدراسة على عينة قوامها 200 أستاذ(ة) من جامعة حسيبة بن بوعلي بالشلف، و باستخدام مقياس الاحتراق النفسي لماسلاش و جاكسون (MBI-ES) بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، تم التوصل إلى أن أساتذة الجامعة يعانون من مستويات احتراق نفسي متوسطة، كما تم التوصل إلى وجود فروق دالة في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لتخصص الأستاذ الجامعي، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لجنس الأستاذ الجامعي.

الكلمات المفتاح : الاحتراق النفسي ؛ الإنهاك الإنفعالي ؛ نقص الإنجاز الشخصي ؛ تبلد الشعور ؛ الجامعة.

Abstract :

The current study “The Burnout among university teachers ” was conducted on a sample of 200 teachers of Hassiba Benbouali university by using the Burnout scale of Maslach and Jackson (MBI-ES) After confirming its psychometric properties, it was found that the university teachers  suffer from an average level of Burnout and there were significant differences in the level of Burnout according to the teachers’ specialization, while there are no  significant differences according to the teachers’ gender.

Keywords : Burnout ; Emotional Exhaustion ; Lack of Personal Accomplishment ; Depersonalization ; University.