اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي نحو سياسة الدمج التربوي للأطفال المعاقين ذهنيا –درجة خفيفة –

-دراسة ميدانية ببعض الابتدائيات بولاية المسيلة-

د. نرجس زكري ، أ.نور الهدى بن عمر

جامعة قاصدي مرباح ورقلة ( الجزائر)

 

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي نحو سياسة الدمج التربوي للمعاقين ذهنيا – درجة خفيفة-، وقد أجريت الدراسة بمجموعة من الابتدائيات والبالغ عددها ستة خلال الموسم الدراسي(2018-2019)، حيث تكونت عينة الدراسة من (60) أستاذ وأستاذة، واعتمدنا المنهج الوصفي ذي الطابع الاستكشافي، وللتحقق من صحة الفرضية تم تطبيق مقياس من إعداد الباحثتان يقيس الاتجاه نحو سياسة الدمج الأكاديمي للأطفال المعاقين ذهنيا درجة خفيفة، ولقد تم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة للتحليل الإحصائي لها، وعليه تم التوصل الى انه توجد اتجاهات ايجابية لدى أساتذة الطور الابتدائي نحو سياسة الدمج التربوي للأطفال المعاقين ذهنيا درجة خفيفة.

الكلمات المفتاحية: الدمج التربوي.....المعاقين ذهنيا درجة خفيفة.....اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي نحو سياسة الدمج.

Abstract:

The aim of this study is to demonstrate elementary stage teacher’s vision towards the educational integration policy for the mentally handicapped students. The study was conducted with a group of six primary students during the academic year (2018-2019). The study sample consisted of 60 professors; we have adopted a descriptive approach of exploratory nature. In order to verify the validity of the hypothesis, a measure of the numbers of the two researchers has been used to measure the trend toward the policy of academic integration of mentally handicapped children. The statistical methods suitable for statistical analysis have been used. The primary stage towards the policy of educational integration for mentally disabled.

Keywords: educational integration ..... mentally handicapped light degree ..... trend towards academic integration policy.