pdfالبعد الاستثماري للكفاءات ودوره في تحسين أداء المؤسسات

دراسة تحليلية لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر

The investing dimension of competencies and its role in improving the performance of economic enterprises.

An analytical study of a sample of algerian  enterprises .

مسغوني منى

مخبر أداء المؤسسات و الاقتصاديات في ظل العولمة

جامعة قاصدي مرباح ورقلة

ملخص:                  

     يهدف هذه المقال الى دراسة اهمية الاستثمار في الكفاءات لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، ودوره في تحسين الاداء هذه المؤسسات، ولقد اعتمادنا على اسلوب تحليل الانحدار الخطي المتعدد في اختبار فرضيات الدراسة، وكانت النتائج المتوصل اليها متمحورة في عدم وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين مجموع فقرات الاستثمار في الكفاءات ومؤشرات الاداء. وبعد ازالة بعض المتغيرات التفسيرية التي ليست لها دلالة احصائية تبين انه هناك بعض المتغيرات لها تأثير ايجابي على تحسين الاداء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر.  

الكلمات المفتاحية: تحسينالاداء، الاستثمار في الكفاءات، التدريب، التحفيز، الاتصال، المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.

Abstract :

This article aims to study the importance of competencies investment and its contribution in improving the performance of  a sample of small and medium-sized  algerian   entreprises. We have used the Multiple Linear Regression Analysis to examin the   assumptions of the study. The obtained results confirm that there is no Statistically significant relationship between the total investment in competencies paragraphs and performance indicators. After removing some of the explanatory variables that are statistically non-significant, it appeared that some other variables have a positive effect on the performance of small and medium-sized enterprises in Algeria.

Keywords: performance improvement, competencies investment, training, motivation, communication, small and medium-sized enterprises.