pdfالحوكمة ودورها في تحسين الأداء المالي للمؤسسات الجزائرية:

حالة المؤسسة الجزائرية الجديدة للتعليب (NCA) بالرويبـة

The role of governance in improving the financial performance of the Algerian firms: The case of the new Algerian organization for canning (NCA) Rouiba

يحياوي الهام.بوحديد ليلى

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

جامعة باتنة

ملخص:                                                 

   تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الإطار المفاهيميللحوكمة ومنافع تطبيقها بالمؤسسات ومحاولة إبراز مساهمتها في تحسين وتفعيل الأداء المالي في المؤسسات الجزائرية من خلال دراسة حالة مؤسسةNCA  رويبةبالجزائر.

     ولقد توصلت الدراسة إلى أن الحوكمة تساهم في تحسين وتطوير الأداء المالي للمؤسسة من خلال: زيادة فرص التمويل الخارجي، زيادة قيمتها، تخفيض مخاطر الأزمات المالية وتحسين العلاقة مع كل أصحاب المصالح. وبالنسبة لحالة مؤسسة NCA رويبة، اتضح أن الشفافية ذات دور كبير في جذب رأس المال كما أن التواصل المنظم مع أفراد العائلة وحل الصراعات فيها من أهم عوامل نجاحها.

الكلمات المفتاحية: حوكمة المؤسسات، الأداء المالي، المؤسسات الجزائرية، مؤسسة NCA رويبةبالجزائر.

Abstract:

This study aims to shed light oncorporate governanceanditsbenefits. It tries to show its contribution inimproving thefinancialperformanceof theAlgerianfirmsthroughthecaseof NCARouiba in Algeria.

The study found that thegovernancecontributes to theimprovement and development offinancial performance in the firmthrough: increasingexternal fundingopportunities,increasing its value,reducingtheriskoffinancialcrisesand improving the relationshipwith allinterested parties. 

For the case of NCARouiba, it is clear thattransparencyhas an importantroleinattractingcapital,also communicationbetweenfamily membersand conflicts managementare the most important factors of its success.

Key words: Corporate governance, financial performance, Algerian firms, the new Algerian organization for canning (NCA) Rouiba