تأثير طبيعة نظام سعر الصرف على التضخمpdf

تحليل العلاقة باستخدام بيانات بانل( Data Panel )


محمد جبوري & محمد بركة

 

Abstract:
The objective of this study is to estimate the impact of exchange rate regimes on inflation for a simple of 50 countries, over the period from1980-2008, using panel data by using the method of generalized moments estimation recently developed by Blundell and Bond (1998).
The econometric analysis reveals that pegged regimes affects negatively and significantly inflation. Our results indicate also a positive and highly significant effect of the floating exchange rate regime on inflation.
Key Words: Exchange rate regime; Inflation; Classification of exchange rate regime; Dynamic panel data:
GMM. 

ملخص:

     استهدفت هذه الدراسة تقدير أثر أنظمة أسعار الصرف على التضخم على عينة تتكون من 50 دولة خلال الفترة من عام 1980 حتى عام 2008. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام نماذج ديناميكية لبيانات بانل تمزج بيانات السلاسل الزمنية مع بيانات المقاطع العرضية ولتقدير هذه النماذج تم استخدام طريقة العزوم المعممة  GMM-sys المقترحة من  Blundell و Bond (1998) .  تحليل الاقتصاد القياسي يشير  إلى أن الأنظمة الثابتة تأثر سلبا ومعنويا على التضخم، النتائج تشير أيضا إلى التأثير الايجابي والمرتفع معنويا للنظام العائم على التضخم.

الكلمات المفتاحية: نظام سعر الصرف، التضخم، تصنيفات أنظمة أسعار الصرف، بيانات بانل دينامكية، طريقة التقدير للعزوم المعممة.