أثر الكلمة المنطوقة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة
pdf

 دراسة ميدانية لخدمات الجيل الثالث"3G" لمؤسسة موبيليس بولاية الاغواط

The impact of spoken word on consumer’s decision to adopt new products: case study of third-generation services “3G” of Mobilis Company in Laghouat

                                                     امينة ظريف 

كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير

جامعة عمار ثليجي الاغواط

ملخص :

تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرّف على أثر الكلمة المنطوقة -من الفم إلى الأذن- على قرار تبني المستهلك لخدمات الجيل الثالث لمؤسسة موبيليس بولاية الأغواط، باعتبارها تلعب دورا هاما في تشكيل المواقف، وتوجيه سلوكيات المستهلكين  نحو قرار التبني أو الرفض، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتصميم استبيان وزع على أفراد العينة التي اختيرت بطريقة عشوائية بلغ حجمها 56 مفردة، تم معالجتها باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) لتحليل بيانات الاستبانة، اعتمادا على الأساليب الإحصائية الوصفية.

أظهرت أهم نتائج الدراسة عن وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين الكلمة المنطوقة وقرار المستهلك بتبني خدمات الجيل الثالث المقدمة من طرف مؤسسة موبيليس، وتوصي الدراسة في الأخير بضرورة الاهتمام باتصالات الكلمة المنطوقة باعتبارها من أنجع وسائل الاتصالات الشخصية، التي لها دور كبير في التأثير سلوكيات المستهلكين لدفعهم نحو تبني المنتجات الجديدة.

الكلمات الدالة: الكلمة المنطوقة، المنتجات الجديدة، قرار التبني، خدمات الجيل الثالث         

Abstract:

       This research aims to identify the impact of spoken Word on consumer’s decision to adopt third generation services of Mobilis company of the wilaya of laghouat, as it plays a significant role in consumers’ attitudes and behaviors’ orientation towards the decision of adoption or refusal. In order to achieve the aims of this research, we have conceived a questionnaire which has been given out to a random sample made of 56 words, and studied using the statistical program SPSS so as to analyze the information relying upon the descriptive statistical method.

         The main results of the study revealed the existence of a statistically significant impact between the spoken word and the consumer’s decision of adopting the third generation services provided by Mobilis Company. Finally, the study recommends the necessity of attaching importance to spoken word communication as it is regarded as one of the most efficient personal means likely to have an important impact on consumers’ behavior to prompt them to adopt third generation services.

Keywords: spoken word, New products, Decision of Adoption, third-generation services