pdfمدى رضى منظمات الأعمال عن خدمات شركات التأمين

في منطقة الأحساء بالمملكة العربية السعودية

Evaluation of Organizations' Satisfaction Degree on Insurance Companies Service in Al-Ahsa region, Saudi Arabia

 

خالد عبد العزيز السهلاوي

جامعة الملك فيصل ، المملكة العربية السعودية 

سعيدي وصاف

جامعة الملك فيصل ، المملكة العربية السعودية

ملخص:

      تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى رضا منظمات الأعمال عن خدمات شركات التأمين في منطقة الإحساء بالمملكة العربية السعودية، من خلال التعرف على أسباب اختيار وتغيير شركات التأمين، ومرجعيات التعامل معها، وفترة التعامل معها. وبغرض معرفة مدى رضا منظمات الأعمال في منطقة الإحساء، شملت الدراسة 55 منظمة من مختلف القطاعات.

    توصلت الدراسة إلى أن جودة الخدمة المقدمة من الشركة، وسمعة الشركة من أهم أسباب اختيار شركة التأمين. أما بخصوص فترة التعامل مع شركات التأمين فتتراوح بين سنة و5 سنوات.

الكلمات المفتاح: رضا منظمات الأعمال، شركات التأمين، المملكة العربية السعودية، منطقة الاحساء، جودة خدمات التأمين.

Abstract:

       This study aims to determine the extent of business satisfaction for services provided by insurance companies in AL-Hassa region (K. S. A), by identifying the reasons of selecting and changing insurance companies, references and period in dealing with those companies. In order to determine the satisfaction of business organizations in AL-Hassa region, this study includes 55 organizations from various sectors.

      The study found that the quality of service provided by the company and its reputation are the most important reasons for choosing an insurance company. Concerning the time to deal with insurance companies, it ranges between one and five years

Key words: Satisfaction of business organizations, insurance companies, Kingdom of Saudi Arabia,   AL-Hassa region, quality of insurance services.