أثر المسؤولية الاجتماعية على الأداء المالي للمؤسسات
pdf

دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية خلال الفترة 2009- 2013

The impact of corporate social responsibility on financial performance

A study of a sample of Algerian economic firms during the period 2009- 2013 

إلياس بن ساسي

إيمان بن عزوز

كلّية العلوم الاقتصادية والعلوم التّجارية وعلوم التّسيير

مخبر أداء المؤسسات و الاقتصاديات في ظل العولمة

جامعة قاصدي مرباح ورقلة 

ملخص:

يهدف هذا البحث إلى قياس أثر المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات على الأداء المالي لعينة مكونة من 51 مؤسسة اقتصادية جزائرية خلال الفترة الممتدة من 2009 إلى غاية 2013 ، وقد تم قياس المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات من خلال أربع عناصر أساسية تمثلت في : المحافظة على البيئة، الاهتمام بالعاملين التفاعل مع المجتمع وأخيرا حماية المستهلك، في حين تم التعبير عن الأداء المالي من خلال واحد من أهم مؤشرات الربحية وهو العائد على الأصول ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم استخدام منهج يمزج بيانات السلاسل الزمنية مع بيانات المقاطع العرضية بواسطة تطبيق ثلاثة نماذج تتمثل في : نموذج الانحدار المجمع ، نموذج الآثار الثابتةونموذج الآثار العشوائية.وتتلخص نتائج الدراسة في وجود علاقة سلبية بين المحافظة على البيئة والعائد على الأصول ، في حين لم توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين عناصر المسؤولية الاجتماعية الثلاث (الاهتمام بالعاملين، التفاعل مع المجتمع وحماية المستهلك) والعائد على الأصول وهذا بالاعتماد على اختيار نموذج الآثار العشوائية.

الكلمات المفتاح : المحافظة علىالبيئة، الاهتمام بالعاملين، التفاعل مع المجتمع، حماية المستهلك، المسؤولية الاجتماعية، العائد على الأصول، الأداء المالي .

Abstract:

This research aims to measure the impact of corporate social responsibility on the financial performance of 51 Algerians firms during the period from 2009 until 2013. Corporate Social Responsibility has been measuring through the four basic elements are : preservation of the environment, attention to employees, interaction with the community and finally consumer protection, while the return on assets as indicator of financial performance. To achieve the goal of this study was to use approach blends time-series data with cross-sections (Panel) by the application of three models of data are: a pooled regression model, fixed effects model and random effects model. The main results have shown that there is a negative relationship between the preservation of the environment and the return on assets, while there were no statistically significant relationship between the three elements of the social responsibility (attention to employees, interaction with the community and consumer protection) and return on assets, this depending on the choice of random effects model.

Key words: Preservationofenvironment, attention to employees, Interaction with community, consumer protection, social responsibility, return on assets, financial performance