أثر المحددات التنظيمية على أداء الموردالبشري في المؤسسة الوطنية للجيوفيزياء (حاسي مسعود)pdf

The impact of organizational Determinants on the performance of human resource in economic companies

Case study of National Enterprise of Geophysics (Hassi Messaoud- Ouargla)

 

رشيد مناصرية

 

 

سارة بن الشيخ

مخبر أداء المؤسسات والاقتصاديات في ظل العولمة

جامعة قاصدي مرباح ورقلة


                                                                                                                                                     

ملخص :

الهدف من الدراسة هو اختبار أثر بعض العوامل التنظيمية على أداء العاملين في المؤسسة الوطنية للجيوفيزياء بحاسي مسعود، من خلال تحديد واقع هذه المتغيرات وواقع الأداء، وتحديد طبيعة العلاقة بينهما، وعلية يتم تحسين مستوى أداء العاملين، ووزع استبيان على عينة بحجم 114 موظف، وعولج باستخدام برنامج spss لمعرفة العلاقة بين المتغيرات، ووصلت هذه الدراسة إلى أن مستوى أداء العاملين متوسط، ويعاني بعض المشاكل، ويعود جانب من هذا النقص إلى أن المتغيرات التنظيمية في المؤسسة لا تساعد العاملين على تحسين أدائهم.

الكلمات المفتاحية: أداء المورد البشري، محددات أداء المورد البشري،  متغيرات تنظيمية، مؤسسة الوطنية للجيوفيزياء.

Abstract:

This study aims to investigate the effect of some organizational factors on the performance of employees at the national enterprise of geophysics -Hassi Messaoud- by identifying the reality of these factors and the performance and the relationship between them; in order to improve the level of employees’ performance. A questionnaire was distributed on a sample of 114 employees. Spss was used to calculate the correlation between the variables. The results show that employees’ performance was average, and it faces different problems. This is due to the fact that thethe organizational factors in the company does not help the employees to improve their performance.

Key words: performance of human resource, determinants of human resource performance, organizational factors, national enterprise of geophysics.