تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الجامعة الجزائريةpdf

بناءا على تجارب عالمية وعربية

  The application of total quality management at Algerian University

Based on international and Arab experiences 

بوخلوة باديس   

كلية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة قاصدي مرباح ورقلة

سامي بن خيرة

ُ كلية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة حمة لخضر الوادي

                                                                                                                                                                                   

ملخص :

       تسعىمؤسساتالتعليمالعاليلزيادةكفاءتهاوجودتهاكيتحققحاجات المجتمعومتطلباتالتنمية وسوقالعمل، وتتخلصمنالنظمالتقليديةوالبيروقراطيةوالتوجهنحوالنظمالحديثة، وكذا امتلاك المرونةوالديناميكيةاللازمةللارتقاءنحو المستقبل. تعتبر إدارة الجودة الشاملة في الجامعات أحد المداخل المهمة لتحقيق تلكم الأهداف. يتناول هذه المقال المفاهيم المرتبطة بالجودة في التعليم العالي، كما يتناول بعض التجارب العالمية والعربية في مجال تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي، وفي الأخير تعرض الدراسة أساليب مقترحة لتطوير الجامعة الجزائرية في ظل تبني إدارة الجودة الشاملة في ضوء التجارب العربية والعالمية، كجودة الأستاذ، جودة الطالب، جودة البرامج التعلیمیة وطرق التدريس.

الكلمات المفتاحية :الجودة، إدارة الجودة الشاملة، جودة التعليم العالي، ضمان الجودة.

Abstract :                                                                                                                                              

      Higher education institutions seek to increase their efficiency and quality in order to achieve the needs of society and the requirements of development and labor market, and to get rid of the traditional systems and bureaucracy and orientation towards modern systems, as well as possessing the necessary flexibility and dynamic to upgrade to the future. Total quality management inHigher education is considered as one of the important approaches to achieve these goals. This article addresses the concepts associated with quality in higher education, and discusses some Arab and international experiences in the application of total quality management in higher education. At the end, this study presents proposed methods for the development of the Algerian university in light of the adoption of total quality management based on Arab and international experiences, such as the quality of Professor, quality of student, quality of educational programs and teaching methods.

Key words:quality, total quality management, higher education quality, quality assurance..