تدويل المؤسسات الصغيرة و المتوسطة الجزائريةpdf

بين فرص النجاح و مخاطر الفشل

Internationalization of Algerian SMEs
chances of success and risks of failure

شوقي جباري                   

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

جامعة أم البواقي

حمزة العوادي

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

جامعة أم البواقي

ملخص:                        

          لم يعد التدويل في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة ذلك النشاط الثانوي الذي لا يلقى الاهتمام إلا في حال تشبع أو وجود منافسة حادة في السوق المحلي، بل أصبح حاليا يفرض نفسه كشرط للبقاء و الاستمرار، و أمام تزايد الاهتمام بضرورة تدويل المؤسسات الصغيرة و المتوسطة الجزائرية كخيار استراتيجي لبناء اقتصاد متوازن يستطيع الصمود في وجه التقلبات التي قد تصيب قطاع المحروقات، نظرا للتغير الملحوظ الذي تشهده بيئة الأعمال و الذي يمكن رصده من خلال تزايد حدة المنافسة كنتيجة للانفتاح الاقتصادي و التحرير الذي تشهده الأسواق، لذلك تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تسليط الضوء على أهم الفرص التي يمكن أن تخدم عملية التدويل بالنسبة لهذا النوع من المؤسسات في الجزائر، بالإضافة إلى المخاطر التي تعترض هذه العملية .

الكلمات المفتاحية: المؤسسات الصغيرة و المتوسطة، التدويل، التصدير، الإستراتيجية.

Abstract:

         Recently, internationalization of SMEs is no longer a secondary activity that does not receive attention only in case of saturation or severe competition in domestic markets, but it has become a survival and continuity condition. The Algerian SMEs were aware of this growing interest of internationalization as a strategic choice to build a balanced economy that can withstand the fluctuations that may affect the hydrocarbon sector due to the changes in the business environment, which can be observed through the increased competition as a result of economic openness and liberalization of markets.

This study aims to highlight the main opportunities that can serve the internationalization process of the Algerian SMEs, in addition to the risks that may face this process.  

Key words: small and medium-sized enterprises, internationalization, export, Chances of success, risk of failure.