pdfأثر تطبيق نظام التداول الإلكتروني على أداء السوق المالية السعودية

The impact ofapplyingelectronic trading systemon the performance ofthe Saudi stock Market

حسام مسعودي

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

جامعة قاصدي مرباح ورقلة

ملخص:                  

يهدف هذا المقال إلى إبراز أثر استخدام نظام التداول الإلكتروني على أداء سوق الأسهم السعودية (خلال الفترة الممتدة من سبتمبر 1999 إلى ديسمبر 2003) ممثلا في حجم التداول وعدد الصفقات المنفذة في السوق السعودية.

أثبتت النتائج المتحصل عليها في هذه الدراسة أن استخدام الأنظمة الإلكترونية الحديثة كبديل للأنظمة التقليدية، قد أسهم في رفع حجم التداول وعدد الصفقات المنفذة في السوق السعودية، ويرجع ذلك إلى مساهمةالتداول الإلكترونيفيزيادةمستوىالشفافية والإفصاح.

الكلمات المفتاحية: أسواق مالية، نظام معلومات، تداول إلكتروني، أداء، سوق الأسهم السعودية.

Abstract:

    This article aims to highlight the impact of using electronic trading system on the performance of the Saudi stock market (during the period from Sep 1999 to Dec 2003) which is represented by the trading volume and the number of transactions executed in the Saudi market.

The results obtained in this study have proved that the use of modern electronic systems instead of traditional ones has contributed to increase the trading volume and the number of transactions executed in the Saudi market. This is due to the contribution of electronic trading system in enhancing the level of transparency and disclosure.

Keywords: financial markets, information system, E-trading, performance, Saudi stock market.