الشرطة الجزائرية عبر الفيسبوك: استراتيجيات العرض والتفاعل

 

د. عبد الرحيم بن بوزيان

جامعة الشهيد حمة لخضر الوادي

تاريخ الاستلام : 2019-05-20 ؛ تاريخ المراجعة : 2019-09-23 ؛ تاريخ القبول : 30-09-2019

 

ملخص :

تهدف هذه الدراسة إلى فحص الاستخدامات اليومية "للصفحة الرسمية للمديرية العامة للأمن الوطني الجزائرية " عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، من خلال الاعتماد على تحليل محتوى المنشورات (Posts) والتعليقات (Comments) التي تم نشرها وتداولها عبر الصفحة من 1 أوت 2016 حتى 31 أوت 2016. وتناقش الدراسة أنواع المعلومات التي يتم ارسالها إلى الجمهور. بالإضافة إلى كيفية استجابة الجمهور لمحتوى المشاركات المختلفة. وخلصت الدراسة إلى أنّ المديرية العامة للأمن الوطني تستخدم صفحتها الرسمية عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك بهدف نشر المعلومات أكثر من التفاعل. وعليه فإنّ استراتيجية الاتصال عبر الموقع قائمة على بناء الصورة الذهنية الإيجابية وإدارتها، بدلا من بناء علاقات تفاعلية مع أفراد المجتمع الجزائري. وفيما يخص تفاعل الجمهور (متابعي الصفحة)، كشفت الدراسة وجود سيطرة ذكورية كبيرة على مختلف النقاشات التي أنتجتها المشاركات المنشورة عبر الصفحة. كما تبيّن أن الجمهور يعتمد على تقديم أنفسهم بهويات غير حقيقية نظرا لانتشار الرقابة المتبادلة. كما تؤكد الدراسة على أنّ الجمهور المتفاعل عبر الصفحة يعتمد على فضاء "التعليقات" لتقديم الذّات العاطفية بدلا من الذّات العقلية.

الكلمات المفتاح : مواقع التواصل الاجتماعي؛ فيسبوك؛ الشرطة الجزائرية؛ استراتيجية عرض؛ تفاعل.

Abstract:

 This study aims at examining the daily uses of the official page of "the Algerian general directorate of national security" on Facebook through the reliance on content analysis of posts and comments that have been shared on its page from the time period of August, 1st 2016 till the 31st of the same month. The study discusses the sorts of information being sent to the public in addition to the latter's response to the content of this various posts. The study concludes that the general directorate of national security uses its facebook page for informative purposes only. Therefore, the communication strategy is based on the building and monitoring of a positive stereotype instead of making interactive relationships with the members of the Algerian society. As far as the audience interaction, that is, the followers; the study has revealed that there is a masculine dominance on a variety of discussions results of the shared posts. Moreover, it is has been noted that the audience uses fake names due to the spread of mutual censorship. The study confirms as well that the interactive audience on the page relies of the "comments" sphere to present the self-emotional instead of that of rationality.

Keywords: Algerian police; social networks sites; facebook; exposition strategy ; interaction.