الإطار القانوني للتفاوض الجماعي في تشريع العمل الجزائري

The legalframework for collective negociation in Algerian laborlegislation

تاريخ الإرسال:17/02/2019*    تاريخ القبول: 17/04/2019*    تاريخ النشر: 01/06/2019

 

د/طيطوس فتحي

أستاذ محاضر (أ)،كلية الحقوق والعلوم السياسية    

جامعة مولاي الطاهر سعيدة(الجزائر)

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

 

ملخص:

أكد المشرع الجزائري على حق العامل في التفاوض الجماعي، كآلية أوجدتها المواثيق الدولية لترقية ظروف وشروط العمل من خلال بحث الأجير والمستخدم على حلول توافقية من شأنها ترقية المستوى المعيشي للعامل وتحسين ظروف أدائه للعمل وسط بيئة عمل ملائمة.

وتلعب تقنية التفاوض الجماعي دورا بارزا في صناعة القواعد القانونية التي تسري على علاقات العمل الفردية والجماعية على حد سواء،كما تعتبر وسيلة توافقية من شأنها تقريب وجهات النظر لدى العمال وممثليهم من جهة، وأرباب العمل وممثليهم من جهة أخرى.

الكلمات المفتاحية:العامل، التفاوض الجماعي، ظروف العمل، شوط العمل، رب العمل.

Abstract :

The Algerian legislature has stiessed the worker’s right to collective negociation, thismechanismcreated by the international conventions in order to upgrade working conditions by urgingworkers and employers to search for compromise solutions thatwillimprove the living standards of workers and upgrade the performance of theirworkamid a favorable environment conditions.

The collective negociation technique plays a prominentrole in providing a legalrulesthatapply to individual and collective labor relations. It isalso a consensualmeans of bringing the views of workers and theirrepresentatives on the one hand and employers and theirrepresentatives on the other.

Keywords :worker, collective negociation,environment’swork,condition’swork,employers.